Preskočiť na obsah

Úspešné slovenské divadlo v zahraničí

Znie to ako obohratá pesnička a opakuje sa to zas a znovu: slovenské amatérske súbory dostávajú pozvania na významné medzinárodné festivaly, kde potvrdzujú, že naše amatérske divadlo stále patrí k európskej a svetovej špičke. Ako inak nazvať to, že slovenské súbory sa piaty raz po sebe zúčastnili na Svetovom festivale amatérskeho divadla v Monaku, ktorý sa koná raz za štyri roky a predchádza mu náročný výber? V roku 2001 to bolo Divadelné združenie z Partizánskeho (Prvá jazdecká), v roku 2005 Commedia Poprad (Malka), v roku 2009 Divadlo A a divadlo Shanti z Prievidze (Malomeštiakova svadba), v roku 2013 opäť divadlo Commedia Poprad (Neprebudený). V auguste 2017 to bol už 16. ročník Mondial du Théâtre a našu krajinu na ňom reprezentoval súbor Uložiť ako z Bratislavy s inscenáciou Pojednávanie vo veci Genesis, s ktorou získal v minulom roku Cenu za tvorivý čin roka na Scénickej žatve 2016 v Martine. Slovensko sa tak ocitlo v spoločnosti divadiel napríklad z Austrálie, Japonska, Talianska, Ruska, Česka či Mexika. Aby som priblížil, o aký úspech ide, vždy ho prirovnávam k olympijským hrám či majstrovstvám sveta vo futbale. Aj tie sa konajú raz za štyri roky a sami vidíme, aké ťažké je prebojovať sa tam. A my sme boli päťkrát za sebou na svetovom festivale!
Pravidelnou súčasťou monackého festivalu býva Svetový kongres Medzinárodnej asociácie amatérskeho divadla (International Amateur Theatre Association) AITA/IATA, na ktorom zástupcovia jednotlivých členských organizácií riešia budúcnosť a ďalšie smerovanie amatérskeho divadelného hnutia. Keďže rok 2017 bol rokom dvoch významných jubileí – uplynulo 60 rokov od založenia festivalu a 65 rokov od založenia AITA/IATA –, aj rokovanie sa nieslo v duchu osláv oboch udalostí. Pre nás to bola oslava obzvlášť radostná – jedným z ocenených festivalov amatérskeho divadla z celého sveta bola aj Scénická žatva v Martine! Bol som veľmi hrdý, že ako prezident Slovenského strediska AITA/IATA som mohol osobne prevziať túto cenu a ocitnúť sa vedľa organizátorov takých festivalov, akými sú Svetový festival detského divadla v Lingene (Nemecko), Jiráskův Hronov (Česko), putovný festival NEATA (Dánsko, Estónsko, Fínsko, Island, Faerské ostrovy, Litva, Lotyšsko, Nórsko, Švédsko), AACTFest v Miami na Floride (USA), Medzinárodný festival v Toyame (Japonsko), FITAS v Agadire (Maroko) či Svetový festival divadla v Monaku. Je to ocenenie nielen skutočnosti, že Scénická žatva patrí medzi najstaršie amatérske divadelné festivaly na svete a po celý čas si udržuje vysokú umeleckú a organizačnú úroveň, ale je to aj výsledok dlhoročnej spolupráce so zahraničnými pozorovateľmi a súbormi, ktoré do Martina pravidelne pozývame. Kvalitná diplomacia je potrebná aj v amatérskom divadle. To všetko by však nebolo možné bez dlhoročnej podpory Fondu Pro Slovakia, grantového systému Ministerstva kultúry SR, teraz už aj Fondu na podporu umenia a tiež bez spolupráce s Národným osvetovým centrom, ktoré organizuje Scénickú žatvu 41 rokov.
...
Stručný výpočet tých najväčších úspechov, ktoré dosiahli naše súbory v priebehu ôsmich mesiacov roku 2017, dokazuje, že postavenie slovenského amatérskeho divadla na zahraničnej scéne je stále mimoriadne významné a úspešné. Na nedávnom odovzdávaní výročných ocenení profesionálnym divadlám Dosky 2017 v Slovenskom národnom divadle organizátori vo svojej koncepcii celého večera upozornili na úzku väzbu a prepojenie medzi amatérskym a profesionálnym divadlom na Slovensku. Vždy to tak bolo, ale nie vždy si to zodpovední všimli. Spomínané úspechy naznačujú, že amatéri majú profesionálom stále čo ponúknuť. Najväčšiu zásluhu na tom majú talentovaní a zanietení amatérski divadelníci. Verím, že to tak zostane aj naďalej.

Jozef Krasula
Foto archív autora

(celý článok si prečítate v Javisku 3/2017)
Úspešné slovenské divadlo v zahraničí